Fonamentació del disseny
Aquest disseny parteix d’un problema que és, “Com podem millorar
l’expressió escrita D’aquest problema però, els infants tenen uns coneixements
previs dels quals partim per a realitzar aquest disseny: són coneixedors de
l’estructura dels contes, del tipus de problemàtica, dels personatges ... A
partir d’aquests coneixements previs, els nens i nenes construeixen el
coneixement i, per això, es pot afirmar que hi ha múltiples perspectives del
món ja que cada persona interpretarà el nou coneixement depenent dels seus
coneixements previs.
Per a elaborar aquest disseny, doncs, hem partit d’un enfocament
constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge, així com també de l’assessorament
psicopedagògic. El constructivisme considera que l’aprenentatge depèn dels
processos de construcció, culturització, contextualització, mediació i
adquisició d’autonomia (Monereo i Solé, 2010).
Les TIC ens permeten buscar informació, accedir-hi,
representar-la, reproduir-la i compartir-la (Coll, 2008) independentment de
l’espai i el temps. En aquest projecte el que pretenem és, no solament que
els infants representin la informació (el conte que creen), sinó que també la
puguin compartir gràcies a les TIC.
Les TIC també tenen per al nen, una potencialitat mediadora que
afavorirà l’aprenentatge significatiu. Aquesta funció mediadora segons Coll
(2008) és més elevada com més incidència tingui en l'organització de
l’activitat per part de mestres i alumnes. Segons aquest mateix autor podrirem
dir que les TIC, en aquest cas, fan d’instrument mediador tant en les
relacions entre els alumnes i continguts, com entre el mestre i els alumnes.
Considerem que és així, ja que realitzen activitats d’aprenentatge mitjançant
les TIC, com és la creació d’un conte i també perquè les TIC mostren els
resultats de l’aprenentatge a través de l’elaboració del conte.
Com ja hem comentat la interacció amb l’adult (o amb els iguals)
en la ZDP facilita el desenvolupament dels infants. En aquest cas l’iniciació a
l’ús de les TIC es fa en interacció amb la mestra, que ajudarà i guiarà
als infants facilitant-los l’ús del maquinari amb les adaptacions necessàries,
per tal que es vagin fent progressivament més autònoms i possibilitant el seu
desenvolupament.
Així, podem concloure que en aquest disseny les TIC
tindran una funció mediadora entre continguts, nens i nenes i psicòloga de
l’educació, així com també la psicòloga de l’educació tindrà una funció
mediadora entre continguts, nens i nenes i TIC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada